Már nagyon régóta szerettem volna írni a Kisföldalattiról egy bejegyzést. Valamiért ennek a metróvonalnak és a szerelvénynek is van egy olyan kisugárzása, amitől már az első találkozásunkkor belopta magát a szívembe.
Talán azért, mert olyan helyes pici az egész és megvan a maga hangulata az ezzel való utazásnak. Nem tudom, talán azért, mert kicsit olyan érzés, mintha visszarepülnék az időben egy régi korba, vagy azért, mert a peronok is ezt az atmoszférát erősítik. Talán sosem fogom tudni meghatározni az okát, viszont hogy pont most írok róla, annak az az oka, hogy heti két alkalommal is ezzel a kis csodával utazok, miután végzek a suliban.
Na de mit is érdemes tudni az M1-es metróról, azaz a Kisföldalattiról?
Például azt, hogy Millenniumi Földalatti Vasútnak is hívják. Milyen szép név. Sokkal szebb, mint, hogy M1-es metróvonal.
Érdemes tudni róla, hogy ez volt Budapest első metróvonala, ami jelenleg a Vörösmarty teret és a Mexikói utat köti össze, az Andrássy út alatt haladva, át a Városliget alatt. És nem csak hogy Budapest első metrója volt, hanem egyedülálló módon az európai kontinens első földalatti vasútvonalát is köszönthetjük. Sőt, tovább megyek. A Millenniumi Földalatti Vasút világviszonylatban az első villamos hajtású vasút volt, mikor 1896. május 3-án a nagyközönség használatba vehette a millenniumi ünnepségek alkalmával (Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten című könyve is ekkor, a millenniumi ünnepségekkor kezdődik). Az átadást maga Ferenc József tette meg.
1973-ig még nem a teljes vonalon lehetett a föld alatt közlekedni vele, ugyanis a felújítást követő átadásig két megállója a felszínen volt (ahogy ma az M2-es metrónál is tapasztalható).
Megnyitáskor nem pontosan a mai állomásokkal találkozhattak elődeink, ugyanis azóta volt egy-két átnevezés, egy állomás megszűnt és új állomás is létesült.
Az eredeti állomások névsora:
Gizella tér – Deák Ferenc tér – Váczi körút – Opera – Oktogon – Vörösmarty utca – Körönd – Bajza utca – Aréna út – Állatkert – Artézi fürdő
És most nézzük az eltéréseket. :) A Gizella tér a mai Vörösmarty téri megálló, míg ha a Váczi körúton szeretnénk felszállni, akkor azt ma a Bajcsy-Zsilinszky úti megállóban tehetjük meg. A Köröndöt manapság Kodály köröndként találjuk. Tényleg, ismer bárki Budapesten ezen kívül másik közterületet, amelyet köröndnek hívnak? Tovább haladva az Aréna út mai nevén bizony a Hősök terét takarja, míg Az Állatkert egy megszűnt megálló. Megnyitáskor itt a felszínen közlekedett a szerelvény, egészen az Artézi fürdőig, ami nem meglepő módon a mai Széchenyi fürdő megállót takarja. És persze az új végállomás, a Mexikói út, ami akkor még nem létezett.
Ezentúl még rengeteg információt és érdekességeket olvashattok, ha megnézitek az M1-es metróvonal wiki oldalát, bepillantotok a WeLoveBudapest oldalára vagy célzottan böngésztek az interneten a Millenniumi Földalatti Vasútról.
Talán azért, mert olyan helyes pici az egész és megvan a maga hangulata az ezzel való utazásnak. Nem tudom, talán azért, mert kicsit olyan érzés, mintha visszarepülnék az időben egy régi korba, vagy azért, mert a peronok is ezt az atmoszférát erősítik. Talán sosem fogom tudni meghatározni az okát, viszont hogy pont most írok róla, annak az az oka, hogy heti két alkalommal is ezzel a kis csodával utazok, miután végzek a suliban.
Na de mit is érdemes tudni az M1-es metróról, azaz a Kisföldalattiról?
Például azt, hogy Millenniumi Földalatti Vasútnak is hívják. Milyen szép név. Sokkal szebb, mint, hogy M1-es metróvonal.
Érdemes tudni róla, hogy ez volt Budapest első metróvonala, ami jelenleg a Vörösmarty teret és a Mexikói utat köti össze, az Andrássy út alatt haladva, át a Városliget alatt. És nem csak hogy Budapest első metrója volt, hanem egyedülálló módon az európai kontinens első földalatti vasútvonalát is köszönthetjük. Sőt, tovább megyek. A Millenniumi Földalatti Vasút világviszonylatban az első villamos hajtású vasút volt, mikor 1896. május 3-án a nagyközönség használatba vehette a millenniumi ünnepségek alkalmával (Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten című könyve is ekkor, a millenniumi ünnepségekkor kezdődik). Az átadást maga Ferenc József tette meg.
1973-ig még nem a teljes vonalon lehetett a föld alatt közlekedni vele, ugyanis a felújítást követő átadásig két megállója a felszínen volt (ahogy ma az M2-es metrónál is tapasztalható).
Megnyitáskor nem pontosan a mai állomásokkal találkozhattak elődeink, ugyanis azóta volt egy-két átnevezés, egy állomás megszűnt és új állomás is létesült.
Az eredeti állomások névsora:
Gizella tér – Deák Ferenc tér – Váczi körút – Opera – Oktogon – Vörösmarty utca – Körönd – Bajza utca – Aréna út – Állatkert – Artézi fürdő
És most nézzük az eltéréseket. :) A Gizella tér a mai Vörösmarty téri megálló, míg ha a Váczi körúton szeretnénk felszállni, akkor azt ma a Bajcsy-Zsilinszky úti megállóban tehetjük meg. A Köröndöt manapság Kodály köröndként találjuk. Tényleg, ismer bárki Budapesten ezen kívül másik közterületet, amelyet köröndnek hívnak? Tovább haladva az Aréna út mai nevén bizony a Hősök terét takarja, míg Az Állatkert egy megszűnt megálló. Megnyitáskor itt a felszínen közlekedett a szerelvény, egészen az Artézi fürdőig, ami nem meglepő módon a mai Széchenyi fürdő megállót takarja. És persze az új végállomás, a Mexikói út, ami akkor még nem létezett.
Ezentúl még rengeteg információt és érdekességeket olvashattok, ha megnézitek az M1-es metróvonal wiki oldalát, bepillantotok a WeLoveBudapest oldalára vagy célzottan böngésztek az interneten a Millenniumi Földalatti Vasútról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése